Duroc fullföljer förvärvet av Universal Power Nordic

Duroc har idag enligt plan fullföljt förvärvet av Universal Power Nordic (UPN), vilket offentliggjordes den 31 maj 2018.

UPN, med verksamhet i Sverige och Norge, är en ledande leverantör av dieselmotorer ämnade för industriella och marina applikationer. Företaget erbjuder även service, reservdelar och teknisk support till marknaden. I produkterbjudandet finns starka varumärken såsom Perkins, Kubota, Kohler och Lombardini.

Bolaget, som 2017 omsatte 130 Mkr med ett rörelseresultat om 6 Mkr, har 40 anställda i Sverige och Norge. Huvudsätet finns i Skänninge, Östergötland, där bolaget även har reservdelslager och verkstad för motorrenoveringar, testning, service och specialanpassningar utifrån kundernas behov.

Kunderna återfinns inom flera segment, till exempel bygg- och anläggning, jordbruk, skogsindustri, kraftgenerering samt marina industrier.

Förvärvet förstärker resultatnivån i Durocs affärsområde Industrihandel, som inklusive UPN närmar sig en årsomsättning om 500 MSEK.

Köpeskillingen uppgår till cirka 24 Mkr för nettotillgångarna och finansieras med egna medel.

Denna information är sådan information som Duroc AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens nedan försorg, för offentliggörande den 2 juli 2018 kl. 16:45.

John Häger, koncernchef Duroc, 0702 48 72 99

Duroc-koncernen förvärvar, förvaltar och utvecklar industri- och handelsföretag. Med djup kunskap om teknik och marknad siktar koncernens företag på en ledande position i sina respektive branscher. Som ägare bidrar Duroc aktivt till utvecklingen. Koncernen omsätter ca 2 400 Mkr och har ca 700 medarbetare. Duroc är noterat på Nasdaq Stockholm