Duroc förvärvar Herber Engineering

En tillverkare av avancerade rörbockningsmaskiner

Duroc har tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Herber Engineering AB. Herber tillverkar avancerade rörbockningsmaskiner (elektriska och hydrauliska) för kallformning av rör och profiler. Företaget erbjuder specialanpassade lösningar och tillhandahåller även service, reservdelar och teknisk support till marknaden.

Kunderna återfinns bland annat inom bilindustrin, flygindustrin, möbelindustrin och HVAC (heating, ventilation and air condition) runt om i världen. Bolaget har cirka 20 anställda och omsättningen uppgår till cirka 50 Mkr. Verksamheten finns i Värnamo, Jönköpings län.

Vi är stolta att kunna lägga till Herber i Durocs portfölj av dotterbolag. Herber kommer att tillhöra affärsområde Industrihandel, som inklusive Herber omsätter drygt 550 Mkr på årsbasis. Det finns goda synergimöjligheter inom affärsområdet t.ex. i form av geografisk representation och kundbearbetning.

Affären är planerad att slutföras i april 2019.

Duroc-koncernen förvärvar, förvaltar och utvecklar industri- och handelsföretag. Med djup kunskap om teknik och marknad siktar koncernens företag på en ledande position i sina respektive branscher. Som ägare bidrar Duroc aktivt till utvecklingen. Koncernen omsätter ca 2 700 Mkr och har ca 800 medarbetare. Duroc är noterat på Nasdaq Stockholm