Gå till huvudinnehållet
5 november, 2020
ViewReleaseInStandardHtml

DELÅRSRAPPORT juli-september 2020

Tydlig återhämtning i slutet av kvartalet

Duroc tydliggör koncernens värdeskapande och uppdaterar strategin

Första kvartalet juli-september 2020
  • Nettoomsättningen minskade med 19 procent till 703,6 MSEK (866,2).
  • Justerad EBITDA* minskade med 11 procent och uppgick till 47,9 MSEK (54,0), motsvarande en förbättrad justerad EBITDA*-marginal om 6,8 procent (6,2).
  • Rörelseresultatet uppgick till 20,1 MSEK (94,7, inklusive 65,7 MSEK avseende upplösning av negativ goodwill från förvärvet av Cotting Group).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 54,4 MSEK (113,5).
  • Resultat efter skatt uppgick till 11,2 MSEK (83,4).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,29 SEK (2,14).
  • Covid-19 har fortsatt påverkat produktion och försäljning i delar av koncernen. Tydlig återhämtning i slutet av kvartalet.
  • Duroc tydliggör koncernens värdeskapande och ökar transparensen i rapporteringen genom en ny indelning av koncernens verksamheter i 7 bolag, vilka ersätter de tidigare affärsområdena. Se vidare sid 3-7 samt sid 16 i denna rapport.

* Justerad för jämförelsestörande poster.

Klockan 11.00 hålls en telefonkonferens. Vid deltagande var vänlig ring tel nr 08-505 583 75 strax före klockan 11.00. Telefonkonferensen finns i efterhand att tillgå via www.duroc.com.

Denna information är sådan som Duroc AB är skyldigt att offentliggöra enligt marknadsmissbruksförordningen EU/596/2014. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 november 2020 kl 08:30

Duroc förvärvar, utvecklar och förvaltar företag med tyngdpunkt på industri och handel. Med djup kunskap om teknik och marknad siktar koncernens företag på en ledande position i sina respektive branscher. Som ägare bidrar Duroc aktivt till utvecklingen. Duroc är noterat på Nasdaq Stockholm (kortnamn: DURC). www.duroc.se

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.